Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



søndag den 23. maj 2010

VANEDANNENDE FLET


Værsgo' lidt pinsehygge til dig.

Har du fundet to strømpepinde?
Har du garn til en strikkeprøve? (dumt spørgsmål!)
Du må også gerne have et par sikkerhedsnåle parat.
Så går vi i gang

Opskriften er oversat fra Stickning af Britt-Marie Christoffersen, med tilladelse fra Ulrika Svensson. (Se forrige post)

FORSKELLIGE RETNINGER 1 (side 180)

Bånd 1: Slå 8 m op. Strik 48 p ret. Luk ikke af, men sæt m på holder (sikkerhedsnål) indtil videre
Bånd 2: Saml 8 m op, 1 i hver knude, langs bånd 1's venstre side. Begynd 8 riller/knuder nede, saml 8 op, og der er 8 riller tilbage.

Bemærk at pinden bare er stukket ind i lænkerne, altså ikke noget med at strikke op.

Strik 48 p ret. Luk ikke af, men lad m sidde på pinden.
Bånd 3: Slå 8 m op, på samme p, som m fra bånd 2 sidder og strik 16 p ret over de nye m. Strik, på p 17, den sidste m sammen med 1 m fra bånd 2. Vend, og løft den første m løs af. Fortsæt sammenstrikning til alle 8 m fra bånd 2 er væk. Strik 16 p ret. Sæt m på holder.
Bånd 4: Som bånd 2, men m samles op langs bånd 3's venstre side.
Bånd 5: Som bånd 3, men sammenstrikkes med bånd 4
Bånd 6: Slå 8 m op, sæt m fra bånd 1 over på den anden pind. Strik 15 p ret på de nye m. Strik, på p 16, den sidste m sammen med 1 m fra bånd 1. Her strikkes m drejet ret sammen, og første m på p efter sammenstrik strikkes ret!
(UPS, det havde jeg ikke lige set, så det er der ikke gjort på prøven. Typisk mig, når (jeg tror) jeg kan se fidusen, så glemmer jeg helt at kigge i opskriften. Men - sådan noget gør du jo heldigvis ikke, vel?)

Når de 8 m fra bånd 1 er strikket, strikkes 17 p ret. Luk ikke af, men lad m sidde på p.
Bånd 7: Saml 8 m op, på samme p som bånd 6 sidder på, langs bånd 2's overkant. Masker fordeles som før. Strik som bånd 3. Luk m af, hvis du vil afslutte nu.
Bånd 8: Sæt m fra bånd 3 over på p. Saml 8 m op langs bånd 7's venstrekant med den anden p. Fordel m som før. Strik som bånd 6
Bånd 9: Saml 8 m op på samme p som bånd 8 sidder på, langs bånd 4's overkant. Strikkes som bånd 3. Luk af hvis du vil afslutte nu.
Bånd 10: Sæt m fra bånd 5 på p. Saml 8 m op langs bånd 9's venstrekant med den anden p. Strik som bånd 6. Luk af, hvis det er det sidste bånd i venstre kant.
Bånd 11: (Ses ikke på billede) Bånd 11 er de små "dutter" der mangler for at gøre kanten ens. På billedet mangler de ved bånd 1, 2, 4 og 5. Saml 8 m op, strik 16 p ret, luk af.

Båndene kan strikkes i forskellige farver. For at få en tydelig flet-effekt, strikkes bånd med lige nummer i en farve og bånd med ulige nummer i en anden farve.

Dette var opskriften, og du har sikkert allerede fundet din egen rytme - eller du har måske ikke tid til at læse med? Skal du lige nå et bånd mere?
Kan du allerede, i fantasien, se et smukt tørklæde i masser af farver...? Eller hva' nu hvis, jeg strikkede det i ... ?
Ja jeg skal ikke opholde dig længere. Jeg håber, du får glæde af denne opskrift, den er i hvertfald din, uden regning!

PS. Hvis nogle af dine venner/bekendte/kollegaer osv gerne vil have opskriften, så bliver jeg rigtig glad hvis de, i stedet for at få en kopi, besøger min blog.
Tak

5 kommentarer:

  1. Det ser fantastisk ud, det bliver sikkert utroligt flot. Men jeg sidder allerede nu og får dårlig samvittighed over at det jo også skal monteres (det er ikke det jeg holder mest af) - men måske en god gave til en der holder af at montere strik.

    SvarSlet
  2. Hvad mener du med at det skal monteres? Der skal såmænd bare hæftes ender, og flere af dem kan du strikke med undervejs.

    SvarSlet
  3. Meget flot og spændende... jeg hæfter mig især ved vuffi - en schnauzer - har selv 2 af slagsen..

    SvarSlet
  4. Det var mig der ikke så ordentlig efter - idet at jeg kun så at der blev flettet - og havde overbevist mig selv om at de tvægåede stykker blev syet på de lodrette stykker - og derved så jeg en masse montering. Men ser jo lige at de er strikke på og så har du jo ret i at der bare kan strikkehæftes.

    SvarSlet
  5. Det ser spændende ud med de tern. Kig ind på min blog, der ligger en award til dig. God dag :)

    SvarSlet