Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



torsdag den 15. juli 2010

EZ & BØGERNE

EZ ville meget gerne udgive en bog med alle de fif og ideer hun efterhånden havde samlet. Tilbuddene stod dog ikke i kø fra forlagene, idet hun gjorde temmeligt voldsomt oprør mod de "altvidende" indenfor strik, der ene og alene vidste hvordan en opskrift skulle skrives og i hvilken rækkefølge en sweater skulle strikkes i.

EZ havde lavet nogle udsendelser i TV om håndstrik "The busy knitter" i 1964. Hun havde selv henvendt sig TV-stationen og de blev noget overvældet over den succes programmet medførte. Det blev solgt til flere større TV-stationer. På den måde kom EZ i kontakt med rigtig mange strikkere. En af dem var Barbara Walker, der introducerer EZ for Scribner's Forlag.
Endelig skulle EZ udgive en bog, sin egen, hvor der ikke ville blive rettet i den måde hun skrev opskrifter/vejledninger på. Hun skrev den i 1970 og i 1971 var den klar til udgivelse. EZ ønskede den skulle hedde The Opinionated Knitter, men den kom til at hedde Knitting without Tears.
Bogen har sat rekord fordi det var den første "how-to-book", der hos Scribner's havde været trykt uden afbrydelse i 18 år. Rekorden er ikke blevet mindre af at den stadig trykkes idag, 39 år efter første udgivelse.
Bogen er i sort/hvid og fyldt med fif og detaljer. Bogen er illustreret med EZs egne tegninger.
Kapitel 1 hedder The Opinionated Knitter (jvf. EZs ønske om bogens titel). Hun begynder således: "Mange mennesker har en passion; min er strik" og så begynder hun ellers at fortælle om strik - om at se strik i alting - og ender et afsnit med at sige:" Hvis du hader at strikke, hvorfor så ikke følge dit inderste ønske - og begynde på noget andet!
Det er en håndbog i strik blandet med meninger og forklaringer i et almindeligt sprog. Her findes bl.a: Tomten Jacket og forskellige modeller(sweatre) strikket på rundpind, der virkelig var nyt i USA. Samtidig beskriver hun sit helt fantastiske procentsystem (EPS). Bogen er ikke umiddelbart let tilgængelig, hvis det engelske er meget rustent.

Den næste bog udkommer i 1974, nemlig Knitter's Almanac. Det er nok den mest kendte/købte strikkebog. Små fine fortællinger og et projekt til hver måned. Der er fantastisk mange gode ideer og modeller i denne bog.
February Babysweater strikkes stadig over hele verden... fantastisk ikk'?

I anledning af at EZ kunne være fyldt 100 år i år, har Dover's Publication (nuværende udgiver) besluttet at den skal genoptrykkes i en særlig udgave med farvebilleder i stedet for de sort/hvide. Bogen forventes at være klar til udgivelse i september 2010.
Og når vi nu er ved nyudgivelser. Schoolhouse Press udgiver en bog der hedder Knit One, Knit All  i slutningen af 2010. En bog, hvor der kun strikkes ret - EZ strikkede helst ikke vrang!

Der kommer mere om bøger senere. Du har nu tålmodigt læst til sidste linje så tak for det.

5 kommentarer:

  1. Lyder spændende med de nyudgivelser. Dem bli`r jeg vist nødt til at holde øje med:-)

    SvarSlet
  2. Også mig, de står helt sikkert og V E N T E R på ønskelisten.
    Her kommer min manglende tålmodighed virkelig på prøve

    SvarSlet
  3. Super dejlige historier om EZ.... som også facinerer mig..
    Tålmodighed er en dyd, siges der... men jeg forstår den manglende tålmodighed, når det er passionen er årsagen..

    SvarSlet
  4. Jeg glæder mig til nyudgivelsen af Knitter's Almanac. Den må jeg eje også selv om jeg ikke er så kyndig i det engelske :)

    Lidt pussigt at EZ kunstrikkede ret :)

    Tak for din historie om EZ, spændende læsning :)

    SvarSlet
  5. Hvor har det været spændende at læse...da du skrev det, havde jeg ikke tålmodigheden. Jeg vil lære mere om den interessante dame-----
    kærlig hilsen og god jul!

    SvarSlet