Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



torsdag den 5. maj 2011

SØNDAGSSKOLE Når Oldemor bliver rund


Der er stadig gang i hæklenålen i Søndagsskolen. (Jeg er altså blevet bidt ret så alvorligt, så bær over med mig)
De næste uger vil handle om små arbejder - der selvfølgelig godt kan blive til noget stort og vanedannende.
Jeg kan godt lide at tage mit håndarbejde med ud, så det skal helst ikke fylde for meget.

I denne udgave af søndagsskolen har jeg tænkt rigtig meget på mange af de gæve piger, der på mine sidste to workshops har kæmpet, slidt og svedt over hæklingens masker. Jeg har glædet mig over deres stolthed - når første stangmaske var hæklet! Hvilken sejr!

Vi går i gang:
Hækl 5 eller 6 luftmasker og saml dem til en ring med 1 kædemaske.


Hækl 3 luftmasker (de tre luftmasker erstatter en stangmaske og hækles for at komme op i "arbejdshøjde") Hækl 1 stangmaske ned i ringen (Jo - den findes et sted!)
Hækl *3 luftmasker og 2 stangmasker ned i ringen*
Gentag fra * til * til der er 6 luftmaskebuer. Disse buer er 6-kantens hjørner.
Slut omgangen med at hækle 1 kædemaske i den øverste af de 3 luftmasker du startede med.
Klip garnet og træk det gennem masken. 1. omgang er hæklet! Mod på mere?

Sæt en ny farve til i et hjørne. At "sætte til" betyder bare at du stikker nålen ned i et hjørne og trækker garnet op, så der er en løkke på hæklenålen. Hækl 3 luftmasker - bare sådan for at komme op i de højere luftlag!
Hækl 1 stangmaske, (svarer til 2 stangmasker sammen med de 3 luftmasker) 3 luftmasker og 2 stangmasker om samme bue. Dette svarer til et hjørne.
Hækl *2 luftmasker og et hjørne der er lig med 2 stangmasker, 3 luftmasker og 2 stangmasker om samme bue* Gentag fra * til * til du er hele vejen rundt.
På billedet ovenfor ses 2 hjørner med 2 luftmasker mellem.

Sådan ser den færdige omgang ud.
Bemærk øverst i billedet. Enderne hæftes undervejs. Vil du gerne have tricket? Så kommer det lige her: Når garnet er klippet og trukket gennem masken stikker jeg hæklenålen ned i arbejdet i den yderste lænke og trækker garnet helt igennem. Også i næste maske og i næste....indtil jeg kommer til et mellemrum (luftmaskebue). Her lader jeg garnet hænge til jeg kan hækle omkring det på næste omgang. Herefter klippes enden af. Smart ikk?
Tjek at du stadig har 6 hjørner.


Garnet "sættes til" som i forrige omgang. Der hækles 3 luftmasker som før, du ved, det er det der med højden! Hjørnet hækles færdigt (altså 2 stangmasker med 3 luftmasker i mellem) så kommer det nye: Hækl *2 luftmasker, 2 stangmasker om luftmaskebuen, 2 luftmasker og endnu et hjørne. Gentag fra * til du er hele vejen rundt. Klip garnet, træk gennem masken og brug hæftetricket.
Nu skal du egentlig bare lave rigtig mange så bliver det da til noget stort.
Du kan selvfølgelig også vælge at hækle flere omgange så den enkelte lap bliver større.

Prøverne er hæklet i Havblik fra Tante Grøn. Et fantastisk bomuldsgarn, der giver god fylde til maskerne. Det findes i et væld (og jeg mener mange) af smukke og fristende farver. Garnet er virkelig værd at gå efter.

Vejrudsigten siger: Hygge - hækle i skyggen!
Hav en dejlig dag

3 kommentarer:

  1. Wow, sikke nogle skønne farver.

    SvarSlet
  2. Fede farver, hæklede hexagoner overvejer jeg at muntre mig med. Tak for vejledning.

    SvarSlet
  3. hej Ingelise tak for en hyggelig aften hos ,,TANTERNE`` det var som sædvanligt dejligt at være sammen med dig og tusind tak for den dejlige gave den er allerede flittigt brugt. knus ulla-badulla

    SvarSlet