Her handler det om hverdag, strik, hækling, freeform, strikkebøger, teknik, fif, detaljer og andre finurligheder



torsdag den 20. september 2012

FORKORTE STRIK

Kære alle

Baggrunden for dette indlæg er en mail fra Helle, der har strikket en bluse med god pasform, men med for lange ærmer. 
Blusen er strikket således, at man ikke bare kan pille ærmerne af og strikke et par nye. 
(Kræver nu også, efter min mening, en meeeget høj grad af disciplin)

Hermed en vejledning til at forkorte strik:

Mål og afmærk rette længde

KLIP

Trævl op, maske for maske

Sæt maskerne på pind og luk af eller strik en kant

Læg mærke til billede 3 - i princippet kan man strikke et knaphul på denne måde:)

Faktisk kan du også forlænge strik på denne måde. Dog skal du her være opmærksom på, at du strikker den modsatte vej, altså i forhold til de oprindelige masker. Hvis du fortsætter i eksempelvis glat, så vil der komme en synlig overgang. 
Så brug rib, mønster eller andet kreativt til kant:)

Så kære Helle, nu krydser jeg fingre og glæder mig til at høre om en vellykket operation.


I ønskes alle en god og dejlig dag




4 kommentarer:

  1. Hej Ingerlise,
    Nej hvor er det bare godt! Nu synes jeg det ser ud til at være en mulighed at redde min dejlige sweater :o)
    Tusind tak for hjælpen - som jeg vil gemme i min "nødhjælps-kasse" ;o)

    VH Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak!
      En nødhjølpskasse, det var da en god ide:)

      Slet
  2. Det her er lige det jeg havde brug for,så nu vil jeg sætte mig ned et af de næste dage og forkorte min jakke:)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dejlig kommentar og held & lykke med projektet:)

      Slet